Urząd Miejski w Białystoku ogłosił przetarg na dostarczenie aż 28 autobusów zasilanych olejem napędowym. Zgłoszenia w postępowaniu przyjmowane są do 29 kwietnia. Czy dalsze kupowanie autobusów spalinowych w takich ilościach ma sens?
Od 2026 roku w Polsce wprowadzane będą przepisy mające na celu promowanie zielonego transportu publicznego. Zgodnie z nowelizacją ustawy o elektromobilności, miasta z populacją powyżej 100 tys. mieszkańców będą zobowiązane do zakupu wyłącznie autobusów zeroemisyjnych, takich jak elektryczne lub wodorowe. Przypomnijmy też, że samorządy mają czas na pełną wymianę floty autobusowej na zeroemisyjną do 2040 roku. Wprowadzenie tych zmian ma na celu poprawę jakości powietrza oraz komfortu podróży mieszkańców.
Tymczasem Białystok jako jedno z niewielu miast w ostatnich miesiącach, zdecydował się na duże zamówienie, bo aż 28 autobusów, o napędzie tradycyjnym.
Specyfikacja
Zamówienie obejmuje dostawę 28 sztuk fabrycznie nowych, dwuczłonowych (przegubowych), niskopodłogowych trzyosiowych autobusów miejskich jednej marki i typu, konstrukcyjnie przystosowanych do ruchu prawostronnego, napędzanych silnikiem o zapłonie samoczynnym, zasilanym olejem napędowym. W ramach dostawy autobusów wymagane jest przeprowadzenie szkoleń kierowców, pracowników zaplecza technicznego oraz przedstawicieli zamawiającego, dotyczących eksploatacji i obsługi dostarczanych pojazdów i urządzeń oraz udzielenie gwarancji na dostarczone pojazdy.
Autobusy powinny być długości od 17,5 do 18,5 metra oraz maksymalnie 3,2 metra wysokości. Wymaganych jest minimalnie 130 miejsc, w tym 40 na miejscach siedzących. Pojazdy powinny posiadać czworo drzwi w układzie 2-2-2-2 z możliwością otwierania awaryjnego zarówno do wewnątrz jak i na zewnątrz.
Wymagany jest silnik spalinowy 6-cylindrowy, wysokoprężny, z zapłonem samoczynnym, umieszczony z tyłu pojazdu, zasilany olejem napędowym. Pojemność skokowa silnika to minimum 9,0 dm3, a moc silnika co najmniej 240kW. Silnik powinien spełniać aktualnie obowiązujące normy emisji spalin Euro VI i być wyposażony w automatyczny, elektronicznie sterowany dozownik oleju silnikowego.
Pojazdy mają być ogrzewane, wentylowane i klimatyzowane, a także posiadać obowiązkowo automatyczny system przeciwpożarowy, system informacji pasażerskiej oraz zliczania pasażerów.
Terminy i warunki
Aby wziąć udział w postępowaniu, wykonawca musi wykazać, że w okresie ostatnich 3 lat przed upływem terminu składania ofert w niniejszym postępowaniu, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy – w tym okresie – wykonał co najmniej jedno zamówienie polegające na dostawie co najmniej 14 szt. dwuczłonowych (przegubowych) autobusów miejskich, jednej marki, napędzanych silnikiem spalinowym, zasilanym olejem napędowym, fabrycznie nowych, niskopodłogowych o długości całkowitej nie mniejszej niż 17,5 metra.
Złożone w postępowaniu oferty będą oceniane w trzech kategoriach: cena ofertowa (60%), ocena techniczna (20%) oraz warunki gwarancji i serwisu (20%).
Wykonawca zobowiązany jest zrealizować zamówienie w terminie do 12 miesięcy od dnia podpisania umowy.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.